Min (My) Saab +
Saab länkar (links)
2012-01-21 SÅLD / SOLD !!!
Saab 9000 CSE
2.3T (Aero+) -94
Besiktad tom 30 april 2013 !!!
Besiktad 2012-01-09 utan anmärkning
Extra
Utrustning:
Större Aero-turbo (TD04HL-15T)
(8.400:-)
Rostfritt effektavgassystem (4.495:-)
Chiptrimmad (Nordic
Steg2)
280
hk och 420 Nm !!! (2.900:-)
Från
början en lågtrycksturbo på 170 hk = billig försäkring.
Aero
koppling (3.808:-)
Bra Keenwood CD-stereo med extern förstärkare, 4 högtalare och extra bas
i bagaget
Elmotorvärmare med kupeuttag (1.684:-)
Larm Cobra
Dragkrok demonterbar
Vita blinkers fram och på skärmar
(939:-)
Original
Utrustning:
ACC/AC som fungerar bra!
C-lås (larm)
ABS
Elhissar
El speglar (värme och justering)
Farthållare
Färddator
Sätesvärme
Dimljus
Elantenn
Textilklädsel grå
Nackkuddar bak
Dubbdäck, testvinnarna Michelin X-Ice North på original aluminiumfälgar
sitter på bilen
Har mycket bra mönster och alla dubb kvar (som nya)
Femekrade
al-fälgar med två Nokian sommardäck följer med
Har
gått 36.000 mil (18.000 mil då jag köpte den 2000)
"Gubbkörd", jag använder/har använt den som pendlarbil (8 mil/dag),
så den har gått många snälla mil.
Den drar ca. 0.8 l/mil
Välservad och går bra!!
Full servicehistorik (med datum och miltal) med kvitton och besiktningsprotokoll
from. april 2000 då jag köpte den
Servicehistorik:
Olja och tändstift bytta efter max. 1.500 mil
Luftfilter, kupefilter och bränslefilter regelbundet bytta (oftare än
orginal-service)
Broms- och kylarvätska regelbundet utbytta (oftare än orginal-service)
Bytt växellådsolja
mm. mm..........
Exempel
på reparationer:
2011:
Ny handbromswire (229:-)
Ny Styrled och hjulinställning (749:-)
2010:
Nytt Batteri (silveroxid med 4års garanti!) (799:-)
Ny Dumpventil (462:-)
Nya Skivor och Bromsbelägg bak (751:-)
Ny Växellådskudde (175:-)
Nya bakre Lagringar till bärarmar fram (340:-)
Ny Multirem, Spännare och Spännrullar (1.218:-)
2009:
Ny Generator 115Amp!! (1.850:-)
Nya Bromsrör fram
Ny Spindelled och drivknutsdamask VF
2008:
Nytt styrdon till motor och ny programvara från Nordic (6.500:-)
Ny Aero-koppling, Urtrampningslager, Renoverad Slavcylinder och P-box vevaxel
(3.808:-)
Nya fjädrar, lagringar och stötdämpare fram (2858:-)
2007
Ny kylare (1.900:-)
Ny kupéfläkt (motor) (1.588:-)
Ny tändkasett (2.850:-)
mm. mm..........
Har
en mindre krockskada höger hjulhus bak (2 år sedan)
Den är inte rostfri, dock ingen rost under (beröm från bilprovningen)
Ytrost i nederkant av dörrar och har även börjat komma runt hjulhuskanterna
Din
för bara : 7.999:-
Kontant betalning och först till kvarn gäller.
För 9.555:- får du med nästan nya Goodyear OptiGrip 205/60-15 sommardäck på orginal aluminiumfälgar (samma fälg som till dubbdäcken enl. bilder nedan)
Krockskada höger hjulhus bak | |||
Rostfritt effektavgassystem | Bra inredning | ||
Mätarställning |
Keenwood CD-stereo med förstärkare och extra bas i bagaget |
Min Saab 9000 CSE 2.3LT (4 cyl.) -94.
Från början var det en lågtrycksturbo på 170 hk.
Den förra ägaren monterade en ny större Aero-turbo (TD04HL-15T) och en
magnetventil men han hade inget gjort åt chipet.
Jag köpte bilen och åkte senare till Nordic
Uhr i Norrköping där jag chiptrimmade (ett nytt styrprogram lades in) och
fick ett rostfritt effektavgassystem monterat.
Nu har jag ca 250-280 hk och 400-420 Nm !!
Den förre ägaren hade även bytt till en ny topp.
Jag har även monterat vita fram- och sidoblinkers (från Speedparts
) samt köpt femekrade fälgar (från Alvén
& Ingvarsson ).
My Saab 9000 CSE 2.3LT (4 cyl.) -94.
Original it was a low pressure turbo with 170 hp.
The previous owner attached a bigger Aero-turbo (TD04HL-15T) and a magnetic
valve but did not do anything to the chip.
I bought the car and later I drived to Nordic
Uhr in Norrköping who chiptrimmed (a new software was added) and I also got
a stainless steel performance exhaust system installed.
Now it delivers about 250 hp !!
I have also attached white front- and side flashlights (from Speedparts
) and fivespoke rims (from Alvén
& Ingvarsson ).
Tech. Tip 1
Dålig Jordning kan döda
DI-kassetten!!
Jag råkade ut för att bilen inte startade.
Hittade orsaken genom att skifta DI-kassett med en
kompis. Köpte en ny (på Mekonomen) och bytte
DI-kassetten. |
Poor Grounding at the Direct
Ignition Box Can "kill" the DI-Box!!
The car resused to start. I changed the DI-box
with a friend and found out that the DI-box was
causing it. I bought a new one and changed the
DI-box. |
Tech. Tip 2
Oljeläckage pga. en
korroderad oljebricka.
Efter att ha bytt en läckande packbox till
vevaxeln så torkade jag rent motorn och körde en testrunda med bilen.
Jag hade kvar ett oljeläckage! |
Oil leakage due to a
Corroded Oil Seal.
After a replacement of a leaking stuffing box at
the crankshaft, I cleaned the engine och made a test run. I still had a
leak! |
Tech. Tip 3
Det ÄR skillnad på en pirat resp.
orginal Huvudcylinder till Saab 9-5. |
Saab Turbo Länkar / Links
STCS - Saab Turbo Club of
Sweden.
Arkiv : FAQ Teknikfrågor Saab
STCS Forum: Teknikfrågor,
Bytesforum mm. Technical questions, also in english.
Nordic Uhr chiptrim och delar till (Chip tuning and performance parts to) Saab tex. rostfritt effektavgassystem.
Speedparts delar till (parts to) Saab.
BSR och/and Maptun och/and Tuningchip = Chip tuning.
GIK-turbo och/and SL-turbo turbiner (turbo chargers).
Saab Central and Saab9000.com UK sites with technical documentation, chat, galleries etc.
PartsforSaabs.com
parts in UKThe Saab Site
FAQ technical questions Saab 9000 (85-98)